A
sasea zi si, din pacate, ultima zi a calatoriei noastre in
Israel a inceput cu un soare stralucitor ce a invadat camera noastra de la
hotelul din Betleem. Nu v-am spus, dar in Israel lumina soarelui este
incredibil de puternica, daca ridicam doar un coltisor al draperiei era
suficient sa lumineze toata camera. Ochelarii de soare mi-au fost de un real
folos in aceasta calatorie.
Dupa ce ne-am strans bagajele si le-am
imbarcat in autocat am pornit in ultima zi de aventuri. Si aceasta zi a fost
dedicata tot Ierusalimului. Este interesant cum pe aceasta insula de pamant
s-au adunat atatea evenimente, site-uri in care istoria religiilor si a
omenirii si-a avut campul de batalie.
Primul obiectiv a fost Domul / Capela Inaltarii aflat pe
Muntele Maslinilor care este un loc de inchinare, atat crestin cat si musulman.
Potrivit traditiei, acesta este locul de pe care Mantuitorul Hristos S-a
inaltat la cer. Micuta capela rotunda pastreaza inca o piatra imprimata, se
spune cu urma piciorului drept al lui Hristos.
Ghidul nostru ne-a spus ca urma
piciorului stang a fost dusa in Moscheea Al-Aqsa inca din Evul Mediu (unde se
spune ca este urma piciorului lui Mohamed ??).
Istoria locului povesteste ca prima
biserica ce a fost construita aici, in jurul anului 390, apartine tinerei
Poimenia, o crestina evlavioasa de origine romana. Aceasta prima biserica a
fost distrusa in urma atacurilor persane din anul 614, urmand a fi restaurata
complet de catre Modest. In anul 680, pelerinul Arculf descria bisericuta de pe
acest loc drept "o cladire rotunda deschisa spre cer, cu trei usi-portal
pe latura sudica a acesteia. Seara se aprindeau cele opt lampi care se aflau in
ferestrele de pe latura dinspre Ierusalim." In jurul anului 1150, in
momentul sosirii aici a cruciatilor, acestia au reconstruit Biserica Inaltarii.
Cruciatii i-au dat o forma octogonala, i-au pus acoperis si i-au fortificat
exteriorul. In anul 1198, imediat dupa caderea Imperiului Cruciat, Salah al-Din
a oferit biserica la doi dintre succesorii sai. Acestia au adaugat cladirii un
acoperis de piatra cu forma de dom si un "mihrab". Inaltarea lui Hristos
este recunoscuta in Islamism, cu toate ca aceasta nu este mentionata in Coran. Cladirea
a fost folosita pe post de moschee timp de mai bine de 300 de ani. Cladirea a
ajuns in ruine pana la sfarsitul secolului al XV-lea. In anul 1620, alaturi de
aceasta capela a fost ridicata o moschee si un minaret, intregul loc ramanand
in posesia musulmanilor.
A urmat o usoara coborare si am ajuns
la Biserica Tatal Nostru – Pater Noster cunoscuta
in toata lumea, este o biserica crestina din apropierea Ierusalimului, aflata
pe Muntele Maslinilor, spre nord.
Potrivit traditiilor crestine locale, in pestera
pastrata si astazi in incinta, ucenicii s-au adunat in jurul Mantuitorului,
spre a-i invata rugaciunea "Tatal Nostru". Rugaciunea aceasta, numita
si "domneasca", dupa calitatea de Domn a Celui care a rostit-o intaia
oara, este una dintre cele mai puternice rugaciuni crestine. Ansamblul eclesial
Tatal Nostru, numit si "Pater Noster", este ridicat pe ruinele unei
vechi basilici bizantine, construita de Sfantul imparat Constantin cel Mare.
Basilica bizantina, numita "Eleona", adica "a Maslinilor",
dateaza inca din secolul al IV-lea, ea fiind zidita chiar deasupra pesterii
marturisite de traditia mai-sus amintita. In curtea manastirii, pe toti
peretii laterali ai curtii, cat si in interiorul bisericii celei mari, se afla
placi de ceramica alba inscriptionate cu rugaciunea "Tatal nostru",
in mai bine de 70 de limbi.
In anul 1872, pe locul fostei biserici
Tatal Nostru, a fost inaltata o manastire romano-catolica. Terenul fusese achizitionat,
cu ceva timp mai inainte, de catre Bossi Aurelia, printesa de Tour d'Auvergne,
de origine franceza. Mormantul printesei, care a murit in anul 1889, se afla si
astazi in interiorul bisericii, intr-un sarcofag de marmura.
Am parasit aceasta biserica pentru a
ne indrepta catre un alt loc cu semnificatie crestina de pe Muntele Maslinilor,
Dominus Flevit. Biserica numita
"Domnul a plans" este o biserica zidita in forma de
"lacrima", pe locul unde Mantuitorul Iisus Hristos a plans lipsa de
pocainta a celor din Ierusalim.
Dominus Flevit este o biserica unde slujesc
romano-catolicii. Una dintre cele mai noi biserici zidite in Ierusalim, Dominus
Flevit isi inalta zidurile deasupra unui loc antic. In momentul in care s-au
inceput sapaturile, pentru a se turna temeliile bisericii in forma de lacrima,
arheologii au scos la lumina obiecte si temelii datand inca din perioada
canaanita, precum si morminte din vremea celui de-al doilea Templu si din
perioada bizantina.Locul unde, potrivit traditiei locului, Hristos s-a oprit si
a plans pentru istoria Ierusalimului, nu a fost niciodata marcat, pana in
perioada cruciatilor. Incepand din aceasta perioada insa, crestinii au inceput
sa paseasca in numar tot mai mare in curtea bisericii in forma de lacrima. In
anul 1953, cu ocazia construirii unui zid de piatra in jurul locului, zidarii
au scos la lumina vechi morminte sapate in piatra. Locul cu pricina a fost
excavat si arheologii au aparut la fata locului. Pe locul cu pricina s-a
construit o biserica, intre anii 1953-1955. Un vechi mormant, datand inca din
epoca bronzului, perioada canaanita, cat si o necropola datand din anii 136i.Hr
- 300d.Hr, au fost scoase la lumina. Necropola infatiseaza doua perioade clare
de timp, fiecare avand propriu stil de contruire a mormintelor.
De aici se vede panorama Ierusalimului
minunata, aceea atat de binecunoscuta din cartile postale: cetatea veche cu zidul
estic, Golden Gate, Domul Stancii, Biserica Sfantului Mormant si in departare
Ierusalimul modern.
Am vazut de asemenea un osuar din
calcar sau "cutii de oase".
Evreii nu practicau incinerarea. Inmormantarea
avea loc a doua zi dupa deces, obicei dictat si de clima calda. Nu era folosita
decat exceptional imbalsamarea dupa moda egipteana. Cel decedat era imbracat in
tunica sau in giulgiu si insotit de podobe, iar langa trupul lui puteau fi
depuse vase, ofrande sau obiecte de imbracaminte care i-au apartinut. Pentru
inmormantare erau folosite pesteri sau morminte sapate in stanca. Desi este
atestata inca de dinainte , in perioada irodiana ( sec. I i. Hr. - sec. I d. Hr
) se generalizeaza in Palestina practica numita (ossilegium) , o a doua inmormantare
a oaselor intr-un osuar, adica un mic sarcofag de piatra, a carui lungime era
dictata de cea a osului celui mai lung al corpului uman, femurul.
Intorcandu-ne la pelerinajul nostru am
parasit Dominus Flevit si a urmat o coborare destul de abrupta a Muntelui
Maslinilor pe un drum cu piatra alunecoasa, trecand pe langa Cimitirul Evreiesc de pe munte.
Conform
traditiei, ei cred ca primii inviati la venirea lui Mesia vor fi cei din
cimitirul de pe Muntele Maslinilor. Jos ne astepta autocarul pentru a merge in
partea nordica a Ierusalimului unde se afla Gradina Mormantului si ne grabeam deoarece aici sunt doar anumite
ore de vizita.
Locul este minunat amenajat si multi
credinciosi protestanti vin aici pentru a sarbatori “Sfanta Cina”, a canta si
se ruga.
Indoindu-se de autenticitatea
Sfantului Mormant, aflat in Biserica Invierii, in secolul al XIX-lea, un numar
insemnat de cercetatori au pornit sa caute adevaratul loc al inmormantarii
Mantuitorului, adica mormantul original. Astfel, in anul 1842, cercetatorul
Otto Thenius a propus ca loc autentic al rastignirii si al ingroparii Domnului
un loc stancos din afara zidurilor Ierusalimului, numit Calvar (Golgota), adica
„locul capatanii”.
Este usor de inteles de ce Mormantul din Gradina este un loc
de seama pentru evlavia protestanta: este asezat in afara orasului, langa o
stanca ce seamana cu un craniu; seamana cu ceea ce ne-am putea inchipui, citind
Evanghelia; este mai usor sa meditezi si sa te rogi in aceasta gradina, decat
in biserica aglomerata a Sfantului Mormant, din Ierusalim (locul original). Principalul
motiv al alegerii acestui loc drept mormant original este localizarea lui in
afara zidurilor Ierusalimului.
Astfel, locul numit Mormantul din Gradina este
asezat in afara zidurilor, in vreme ce Biserica Invierii (Sfantul Mormant) este
asezata in Ierusalim. Se stie insa ca, in vremea Mantuitorului, orasul nu era
atat de extins ca astazi, motiv pentru care locul ortodox al Sfantului Mormant
se afla in afara orasului de atunci. Irod Agripa a extins Ierusalimul intre
anii 41-44, in urma acestei schimbari locul rastignirii fiind si el inclus in
interiorul zidurilor. Majoritatea cercetatorilor neaga autenticitatea locului
numit Mormantul din Gradina. Stanca in care este sapat mormantul (din gradina)
a fost folosita pe post de cariera de piatra, in vremea lui Irod Agripa I
(37-44).
Dovezile sunt pro si contra iar
discutiile sunt si astazi aprinse in legatura cu adevaratul loc al Golgotei si
Mormantul.
De la Gradina Mormantului am intrat in
Ierusalim pe la Poarta lui Irod si ne-am indreptat catre Via Dolorosa.
Situata in Cartierul arab, Via Dolorosa este un drum
ingust asemanator cu toate celelalte stradute ale vechiului Ierusalim. Urmand-o
se ajunge inevitabil in Cartierul Crestin.
Pe parcursul ei ne-am oprit la Biserica Judecarii / Capela Condamnarii,
construita se spune pe locul casei lui Pilat.
Manastirea Franciscanilor se afla
pe o portiune de teren unde se afla fortareata Antonia. Intrand in curtea
manastirii, pe partea dreapta, se afla Biserica
Biciuirii - a Flagelarii, unde, potrivit traditiei medievale, Isus a fost
biciuit. Biserica Flagelarii se afla pe locul capelei cruciatilor transformata
de musulmani mai intai in grajd, apoi in atelier de tesatorie, in cele din urma
ajungand un morman de ruine. In anul 1838, Ibrahim-Pasa a donat-o
franciscanilor. Acestia, cu ajutorul primit de la ducele Maximilian de Bavaria,
au refacut-o si au redat-o cultului.
De cealalta parte a curtii, in fata
Bisericii Flagelarii - a Biciuirii se afla Capela Condamnarii, reconstruita de
franciscani in anul 1904 pe locul si dupa planul unei vechi bisericute
bizantine.
In pardoseala bisericii se pastreaza cateva dale de piatra din
Lithostrotos, in continuarea celor care se vad la Manastirea Ecce Homo de
alaturi. Capela Condamnarii si a Punerii Crucii se afla la cea de-a doua
oprire, pe Drumul Crucii. Curtea casei lui Pilat din Pont, adica locul numit
"Pretoriu", este locul unde a avut loc judecarea si condamnarea la
moarte a lui Hristos. Pe ruinele vechii cetati Antonia, acolo unde a fost
judecat si biciuit Mantuitorul, s-a inaltat o biserica catolica numita
"Capela Flagelarii". Alaturi de ea se afla o cladire mare, cu sali de
meditatie si o capela de rugaciune. Aici, in locul numit pe vremuri Gavata -
"pardosit cu pietre", statea Pilat sa asculte si sa judece pricinile
poporului. Acest loc se afla la o distanta de aproximativ 300 de metri vest de
Poarta Leilor.
Via Dolorosa este in prezent un bazar,
bazar arab.
Negustorii isi insira marfurile de toate felurile de o parte si de
alta a strazii, este o buluceala de nedescris si chiar trebuie sa fii atent la
buzunare deoarece te poti trezi “usurat” de “povara” banilor sau a altor
obiecte de valoare. Singura portiune in care Via Dolorosa este linistita se
situeaza in Cartierul Crestin in apropierea Bisericii Sfantului Mormant, unde am
ajuns iarasi dupa ce am trecut prin interioarele Bisericii Copte
si ne-am gasit
apoi in fata intrarii Bisericii Mormantului. De aici ne-am continuat drumul
prin binecunoscutul de acum Suc si am trecut iarasi pe la Poarta Jaffa, de unde
autocarul ne-a luat si ne-a dus inapoi la poalele Muntelui Maslinilor pentru a
vizita stravechii maslini din Gradina Ghetsemani.
Numele de Ghetsemani al
gradinii, ce tradus ar insemna "presa de ulei", este legat de
abundenta maslinilor din aceasta zona, dintre care cativa au crescut cu
siguranta din tulpinile celor ce au fost martori la scena biblica a prinderii
lui Iisus. Langa Gradina Ghetsemani la baza muntelui se afla Biserica
Tuturor Natiunilor din Ierusalim.
Biserica
este cunoscuta sub doua nume intre localnici: "Basilica Agoniei" sau
"Biserica Tuturor Natiunilor" - cel de-al doilea este insa mult mai
folosit decat primul. Denumirea bisericii vine de la faptul ca a fost
construita pe locul unde, dupa traditie, Domnul nostru Iisus Hristos s-a rugat
in noaptea prinderii Sale. Numele sub care mai e cunoscuta, anume
"Biserica Tuturor Natiunilor", aminteste ca la constructia ei au
contribuit mai multe tari. actuala biserica, proiectata de arhitectul italian
Antonio Barluzzi si realizata intre anii 1919-1924 la initiativa calugarilor
franciscani, are in interiorul ei o bucata din piatra, pe care traditia spune
ca Iisus a ingenuncheat sa se roage in noaptea dinaintea Patimilor.
Ziua s-a
incheiat dupa apusul soarelui, cand Ierusalimul a inceput sa zumzaie dupa
linistea Sabatului. Treptat magazinele si restaurantele au inceput sa-si
deschida usile si sa-si primeasca clientii. Ne-am plimbat dupa apus in orasul
nou, modern pe strada Ben Yehuda, importanta strada pietonala din
centrul Ierusalimului nou.
Este considerata centrul plin de viata al
Ierusalimului. Este locul unde “ne distram la Ierusalim”, fiind foarte
binecunoscuta zicala ca “la Ierusalim ne rugam si la Tel Aviv ne distram”, iata
insa ca Ierusalimul modern ofera si el locuri de distractie. Cele mai multe
afaceri de aici sunt pentru turisti, magazine cu souveniruri, bijuterii, cafenele,
restaurante. Poti intalni muzicanti ambulanti si alte forme de axprimare a
artei.
Dupa o
ultima promenada a trebuit cu parere de rau sa ne luam ramas bun de la
Ierusalim si Israel si ne-am indreptat catre aeroportul Ben Gurion din Tel Aviv
de unde urma sa luam avionul catre casa.
Experienta
Israelului a fost unica, pentru mine. Senzatia care am avut-o la intoarcere a
fost ca am trait intr-o saptamana cat in trei. Locurile vazute, informatiile
acumulate au dat acestei calatorii farmecul ei unic. Au fost noutati dar in
acelasi timp am avut ocazia sa vizitez locatii despre care doar citisem si
surpriza recunoasterii inainte ca ghidul sa ne spuna ce se afla acolo a fost
extraordinara. In cautarile mele despre Biblie, religie, istorie am inteles de
ce cercetatorii spun ca veridicitatea Bibliei este argumentata istoric si
arheologic, printre altele. Intr-un fel am fost ca Toma necredinciosul, care
si-a primit dovezile palpabile. Tara Israelului poate fi considerata Pamantul
Fagaduintei asa cum le-a fost data evreilor de Dumnezeu, insa este o tara a
fagaduintei pentru ca oamenii harnici si destoinici care o populeaza o fac sa
fie asa.
M-a
impresionat foarte mult cum fiecare palma de pamant arabil este utilizata la
maxim si agricultura din Israel se face in conditii climatice vitrege. Am vazut
campuri cultivate, suprafete uriase acoperite de sere si plantatii extinse de
fructe exotice, curmali,etc. Si agricultura practicata in Israel nu este doar
pentru folos local, se si exporta foarte mult. Ca o forma de organizare a
muncii, pentru a nu exista oameni fara capatai, “boschetari” cum le spunem noi,
exista un fel de lagare de munca, numite kibuturi, unde orice om fara casa,
familie poate intra si are de munca; i se asigura hrana, un acoperis si tot ce
are nevoie pentru un trai decent, o data pe an are concediu si primeste bani ca
sa se duca in concediu, dar niciodata nu i se dau salarii.
Am aflat
despre sistemul de irigare “cu picatura”, prin care s-a studiat necesarul de
apa pentru fiecare planta prin furtunase care se gasesc in jurul fiecarui
copac, floare, planta de orice fel sub ghidaj electronic se asigura apa. Apa
este un element scump si foarte pretuit in Israel. Apa dulce se obtine de cele
mai multe ori prin desalinizarea apei din mare si aceasta cu costuri foarte
mari.
Este o realitate ca in Israel arabii
traiesc separat de evrei. Diferenta de cultura si civilizatie este marcanta. Nu
mi-au placut orasele arabe. Sunt dezorganizate, murdare si fara noima. Nu te
simti in siguranta acolo. Spre deosebire de zonele locuite de evrei. Curatenie,
organizare, prosperitate acestea sunt cuvintele care le descriu. Acolo este o
lupta continua pentru teritorii, despre care vedem aproape zilnic cate ceva la
televizor. Evreii de-a lungul istoriei au fost alergati si hartuiti oriunde
s-au dus si nici in Israel nu sunt linistiti. Stau permanent sub amenintarea
distrugerii. Sunt o oaza intr-o lume araba, musulmana care face toate
eforturile sa-i alunge de acolo.
Am vazut bineinteles pe strada tineri
cu arme, civili sau in haina militara, deoarece in Israel baietii fac trei ani
de armata iar fetele doi ani. Eu nu m-am simtit in pericol in Israel.
Bineinteles ca acolo, fiind zona de razboi oricand pot sa se intample
evenimente neplacute, insa multumesc lui Dumnezeu, calatoria nu ne-a fost
umbrita de asa ceva. Sunt convinsa ca as vrea sa mai merg cel putin o data in
Israel.
Ierusalimul este cred punctul de
atractie principal. Un izvor nesecat pentru istorici, arheologi. Se spune ca
Ierusalimul are cel putin 30 de orase asezate unele peste altele, iar munca de
cercetare si arheologie este deschisa oricarui istoric sau arheolog din lume;
bineinteles ca tot ce se descopera apartine Israelului.
Calatoria in Israel a fost deosebita de orice alta calatorie in afara
Romaniei din cele ce le-am facut. Am trecut prin zone verzi, roditoare, mi-au
ars talpile nisipurile desertului Iudeii, am urcat pe inaltimile Masadei, am
plutit in Marea Moarta la 400 de m sub nivelul marii, am mers cu vaporasul pe
Marea Galileii, am mers cred cel putin uneori pe urmele pasilor lui Isus
Hristos, ale regilor din vechime, ale apostolilor, cruciatilor si ale atator
altor pelerini. Nu m-am dus in Israel ca pelerin religios, insa inevitabil ceva
din sacralitatea locului m-a impins spre mai multa cercetare si introspectie. Daca
aveti curiozitatea explorarii si cunoasterii, daca va place sa descoperiti
lumea asa cum este ea cu bune si cu rele nu ocoliti Israelul. Daca sunteti
religiosi mai mult ca sigur ca vi se va intari credinta, daca nu sunteti
religiosi aveti sansa sa deveniti. Este adevarat ca multe din locurile sfinte
nu se stie daca sunt locatiile exacte ale evenimentelor ce le comemoreaza, insa
se stie ca in acele perimetre, undeva, evenimentele biblice chiar s-au
petrecut.
0 comments:
Post a Comment